Frakt & Leverans

Frakt

Frakt tillkommer på samtliga beställningar, pris från 95 kr exkl.moms. Den totala fraktkostnaden räknas ut i kassan efter produkternas sammanlagda vikt, volym, storlek och kundens postadress.

 

Fraktkostnad för maskintrailer och specialtransporter offereras individuellt, vid frågor kontakta Kellfris kundtjänst/orderavdelning på 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. 

 

 

Leveransvillkor

Det du har beställt skickas från Kellfri inom 1 - 5 arbetsdagar, vissa enstaka produkter upp till 30 arbetsdagar. Leveranstiden på produkter kan variera över tid.  

 

Om du registrerar en order på www.kellfri.se och anger felaktig leveransadress, namn, telefonnummer eller annan inkorrekt information, kommer du som kund att debiteras för alla kostnader som uppstår till följd av dessa felaktigheter. 

 

För att säkerställa en smidig och korrekt leverans, var vänlig och se till att ange korrekt information vid registrering av din order på www.kellfri.se eller via telefon. Detta är avgörande för att vi ska kunna leverera dina produkter effektivt och undvika eventuella extra kostnader till följd av felaktig information. Observera att felaktig information från din sida som resulterar i extra kostnader kommer att debiteras dig som kund. 


Som kund ansvarar du alltid för att kontrollera att orderbekräftelsen är korrekt, inklusive fakturaadress, namn, leveransadress, telefonnummer samt övrig information och upplysningar.  

 

Kellfri förbehåller sig rätten att efterfakturera om kostnaderna uppstår på grund av fel från din sida som kund.

 

Kellfri förbehåller sig rätten att genomföra delleveranser när det anses lämpligt, särskilt för orderrader som inte finns i lager och inte kan levereras tillsammans med övriga orderrader. Dessa delleveranser sker fraktfritt och utan expeditionsavgift. 

 

Produkter som inte kan levereras tillsammans med övriga produkter skickas omedelbart så snart de åter finns i lager. För gällande leveranstid av restnoterade produkter kontakta Kellfris kundtjänst/orderavdelning via e-post eller telefon 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. 

 

Leveranserna gäller inom Sverige, dock inte öar utan broförbindelse och vissa orter, för specifikation av vilka orter som inte omfattas, kontakta Kellfris kundtjänst på 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00.  

 

Leveranssätt

Beroende på vilken typ av gods du som kund har beställt levereras det på olika sätt. Kellfri använder olika tjänster, vilket medför att du som kund ibland förväntas ta ansvar för vissa saker, såsom att vara tillgänglig för avlastning under dagtid. 

 

Nedan beskrivs våra leveranssätt och villkor för var och en av dem. 

 

Parcelgods 0-35 kg

Kellfri använder Postnord som transportör för leverans av mindre paket. 

 

För privatpersoner sker leverans av gods upp till och med 20 kg till ett utlämningsombud. Vid en vikt över 20 kg upp till 35 kg sker leveransen via hemleverans. Avisering om leveransen sker via SMS, brev, app eller e-post. 

 

För företag måste mottagarens namn innehålla "AB" eller "Firma" för att godset ska skickas till företagsadressen med Kellfris tjänst företagspaket. Försändelser som skickas som företagspaket och väger mellan 20 och 35 kg levereras direkt till företaget utan avisering. 

 

Om ingen är på plats vid leverans tas godset i retur till terminalen. Där kan du som kund antingen boka en ny utkörning eller hämta paketet själv. Leverans till postterminal måste godkännas av mottagaren. 

 

Outlöst gods på terminal eller ombud debiteras med 199 kr exkl. moms för outlöst gods utöver returfrakten. 

 

Styckegods upp till 3,57 m³

Kellfri använder DB Schenker som transportör för leverans av styckegods upp till 3,57 m³. 

 

Styckegods upp till 3,57 m³ levereras via terminaler fram till din adress, vilket är en trygg och hållbar metod. 

 

Som kund informeras du när godset är packat hos Kellfri och aviseras genom SMS, brev, telefon eller e-post. Efter detta erhåller du en avisering och får göra ett val om när du önskar ta emot din leverans. Du som kund måste göra detta val för att möjliggöra utkörningen från din lokala terminal. Aviseringen och dina val genomföras via SMS, brev, telefon eller e-post. 

 

Om du som kund inte gör ditt val för leveranstidpunkten, kommer DB Schenker att lagerhålla varorna upp till 4 dagar efter att du erhållit din avisering. Därefter kommer du att faktureras för terminalhyra och senare returfrakt. 

 

Du som kund har alltid ansvaret för att godset kan lastas av från lastbilen vid leveranstillfället till din adress. 

 

Om du som kund inte uppfyller det som avtalats och inte är närvarande vid överenskommen tid/valt leveransintervall eller inte kan lasta av, kommer du som kund att debiteras den faktiska kostnaden för återtagning, ny fraktsedel, aviseringskostnad, terminalhyra samt utkörning eller total returfrakt. Denna kostnad kan variera beroende på frakt och din plats.

 

Partload över 3,57 m³

Kellfri använder DB Schenker som transportör för leverans av partload över 3,57 m³. 

 

Avisering sker när godset är bokat av Kellfri. DB Schenker hämtar godset hos Kellfri inom 7 dagar från det att bokningen är genomförd. 

 

Därefter transporteras godset direkt från Kellfri till dig.

 

Avisering om när godset levereras görs av lastbilschauffören en timme före leverans. 

 

Du som kund har alltid ansvaret för att godset kan lastas av från lastbilen vid leveranstillfället till din adress. 

 

Du som kund ansvarar för att vara tillgänglig alla vardagar mellan 07.00 - 17.00.

 

Du som kund ansvarar även för att större produkter, till exempel vagnar och traktorer, lastas av, antingen med ramp eller motsvarande. 

 

Om du som kund inte uppfyller det som avtalats och inte är närvarande vid leverans eller inte kan lasta av, kommer du som kund att debiteras den faktiska kostnaden för återtagning, ny fraktsedel, aviseringskostnad, terminalhyra samt utkörning eller total returfrakt. Denna kostnad kan variera beroende på frakt och din plats. 

 

Maskintrailer och specialtransporter

Kellfri använder flera olika transportbolag som transportörer för leverans av maskintrailer och specialtransporter. 

  

Leveransen bokas och påbörjas hos transportören utan avisering till dig. 

  

Kellfri kontaktar därefter dig via telefon för att avtala tidpunkt och dag för när leveransen ska genomföras. 

  

Kellfri kontaktar alltid dig via telefon för att avtala om leveransdag och tidpunkt. 

  

Därefter transporteras godset direkt från Kellfri till den, vid orderläggandet, valda leveransadressen. 

  

Avisering om när godset levereras görs av lastbilschauffören en timme före leverans. 

 

Hämta på Kellfri

Kellfri lagerhåller endast visningsexemplar i Skara, hämtning av beställda produkter sker direkt från vårt lager i Jung.  Jungavägen 54, 535 92 Kvänum. 

 

Order via telefon kan hämtas på Kellfris lager och montering i Jung samma dag mellan 09.00 – 15.30 (gäller ej webborder). Gäller på varor i lager eller vid planerade hämtningar av monteringsprodukter. 

 

Adress: Jungavägen 54, 535 92 Kvänum.   
 

 

Instruktion 

  • Parkera fordonet i avsedd ruta under skylten för varuutlämning.
  • Anmäl ankomst genom att trycka på porttelefonen. 
  • Vid svar ange ärendenummret som står på orderbekräftelsen.  
  • Vänta vid fordonet till lastningshjälp anländer.  
  • Visa upp Orderbekräftelse samt ID-handling.  

 

Övrig information

  • Öppetider för avhämtning är helgfria vardagar 09.00 - 15.30. Stängt för utlastning följande tider: 12.30 - 13.00. 
  • Lastning skall kunna utföras med antingen motviktstruck eller manuellt av kunden. 
  • Väl tilltagen lastyta för godset krävs.  
  • Fastsurrning och extra lastemballage står kunden för.  
  • Försäljning av/vid lagret är ej möjligt.  
  • Eventuella returer eller reklamationer görs via kundtjänst/orderavdelning i Skara på 0511-242 50. 

 

Om du inte hämtar ditt gods inom 10 arbetsdagar från det överenskomna upphämtningsdatumet, kommer du att debiteras för lagerhyra på 999 kr/dag exkl. moms.

 

För mer information kontakta kundtjänst på 0511-242 50.