Allmänna köpvillkor

Allmänt

Kellfri AB, 556471-9101 Storsvängen 2, 532 38 Skara (nedan kallat Kellfri) har i mer än 50 år levererat maskiner och komponenter till skog och lantbruk i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen och Tyskland. Från denna grund utvecklas effektiva produkter med kvalitet, funktion och kapacitet som kännetecken.

 

Kellfri är ett väletablerat varumärke och är idag ledande på marknaden inom flera produktsegment. Kellfris produkter är CE-märkta och produkterna framställs efter svenska krav av svenska eller utländska fabriker. Genom en effektiv organisation ges Kellfri möjlighet att till dig som kund erbjuda ett brett sortiment av prisvärda produkter.

Sammanfattning

Allmänt 

  • Kellfri har över 50 års erfarenhet av att leverera maskiner och komponenter inom skog och lantbruk. 
  • Kellfri erbjuder ett brett sortiment av produkter som är CE-märkta och producerade enligt svenska krav. 

 

Beställning

  • Beställningar kan göras på Kellfris hemsida eller via telefon. 
  • Köpavtal ingås inte med minderåriga (under 18 år). 
  • Om du inte fått en orderbekräftelse till din mail inom 1h, kontakta vår kundtjänst.
  • Tillägg och ändringar i order kan innebära extra kostnader. 

 

Avbeställning och Ångerköp

  • Avgift debiteras vid outlösta paket/försändelser. 
  • Avbeställningar och ändringar måste ske skriftligen för att vara giltiga. 

 

Frakt och Leverans

  • Frakt tillkommer på alla beställningar. 
  • Det du har beställt skickas från Kellfri inom 1 - 5 arbetsdagar, vissa enstaka produkter upp till 30 arbetsdagar. Gäller på produkter i lager. Leveranstiden på produkter kan variera över tid.  
  • Kunden ansvarar för att kontrollera orderbekräftelsen och för riktigheten av uppgifter som adress och kontaktinformation. 
  • Möjlighet till olika leveranssätt beroende på typ av gods och storlek. 
  • Restade orderrader levereras fraktfritt och utan expeditionsavgift. 

 

Betalning

  • Säkra betalningsalternativ erbjuds, såsom kortbetalning, direktbetalning, faktura, delbetalning och avbetalning. 
  • Förseningsavgifter kan debiteras vid försenad betalning. 

 

Garantier och Reklamationer

  • Varumärket Kellfri ger ett års garanti på varor. 
  • Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. 
  • Kunden ansvarar för att kontrollera och reklamera eventuella fel vid leverans. 

 

Ångerrätt vid Distansavtal

  • Konsumenter har 14 dagars ångerrätt vid distansavtal. 
  • Returfrakten betalas av kunden. 

 

Personuppgiftspolicy (GDPR)

 

Reservationer

  • Priser gäller förutsatt att myndigheter inte påför Kellfri andra avgifter eller att momsen ändras. 
  • Kellfri reserverar sig för prisjusteringar vid onormala inköpsprishöjningar och förbehåller sig rätten till konstruktionsändringar. 

 

Övrigt

  • Kellfri förbehåller sig rätten att ändra information, inklusive priser och tekniska specifikationer, utan föregående avisering. 

 

Denna sammanfattning är endast en översikt och du bör alltid läsa de fullständiga köpvillkoren för detaljer och exakt information. 

Din order

Du kan alltid beställa på Kellfris hemsida, men vill du ha personlig rådgivning och betjäning är du välkommen att ringa in din beställning till Kellfris försäljning- och eftermarknadsavdelning på 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. 

 

Vi ingår inga köpeavtal med minderåriga (under 18 år).  

 

Om du inte fått en orderbekräftelse till din mail inom 1h, kontakta vår kundtjänst.

 

Ordererkännandet är att betrakta som avtal och information om innehållet i beställningen och vad som delvis förväntas av dig som kund.  

 

Tillägg och ändring av inneliggande order behandlas som helt ny order och kan innebär ändringavgift, returkostnader, fraktkostnader samt hanteringskostnader, vilket du som kund kommer bli debiterad för.

 

Vid orderläggning via telefon tillkommer en expeditionsavgift:
Order under 10 000 kr exkl. moms, expeditionsavgift 149 kr exkl. moms.
Order över 10 000 kr exkl. moms, expeditionsavgift 199 kr exkl. moms.

Avbeställning, Ångerköp och Outlösta paket/försändelser

Avbeställningar kan endast ske skriftligen och för att det ska vara giltiga ska det mailas in till info@kellfri.se med gällande ärendenummer, produkt och antal.  

Avbeställning kan endast ske om ordern inte är påbörjad eller plockad.  

Vid avbeställning av skogsvagnar och fordon tillkommer en avbeställningsavgift på 1 499 kr exkl. moms. 

 

Ångrar du ditt köp och vill skicka tillbaka produkten står du som kund för frakt, eventuell expeditionsavgift och returfrakten. För privat personer följer Kellfri distansavtalslagen och erbjuder 14 dagars ångerrätt, som företagare kan du inte ångra ditt köp. 

 

Om du som företagskund ångrar ditt köp kan vi erbjuda dig en återbetalning. Dock kommer en avgift för återköp om 599 kr exkl. moms att debiteras.

 

Vid outlösta paket/försändelser debiteras du en avgift på 199 kr exkl. moms. Utöver det tillkommer även en returfrakt, samt eventuell planhyra på transportbolagets terminal. Fraktkostnaden står i förhållande till försändelsens vikt och volym samt till den adress godset var adresserat.  

Frakt

Frakt tillkommer på samtliga beställningar, pris från 57 kr exkl. moms. Den totala fraktkostnaden räknas ut i kassan efter produkternas sammanlagda vikt, volym, storlek och kundens postadress.

 

Fraktkostnad för maskintrailer och specialtransporter offereras individuellt, vid frågor kontakta Kellfris kundtjänst/orderavdelning på 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. 

Leveransvillkor

Det du har beställt skickas från Kellfri inom 1 - 5 arbetsdagar, vissa enstaka produkter upp till 30 arbetsdagar. Gäller på produkter i lager. Leveranstiden på produkter kan variera över tid.  

 

Om du registrerar en order på www.kellfri.se och anger felaktig leveransadress, namn, telefonnummer eller annan inkorrekt information, kommer du som kund att debiteras för alla kostnader som uppstår till följd av dessa felaktigheter. 

 

För att säkerställa en smidig och korrekt leverans, var vänlig och se till att ange korrekt information vid registrering av din order på www.kellfri.se eller via telefon. Detta är avgörande för att vi ska kunna leverera dina produkter effektivt och undvika eventuella extra kostnader till följd av felaktig information. Observera att felaktig information från din sida som resulterar i extra kostnader kommer att debiteras dig som kund. 


Som kund ansvarar du alltid för att kontrollera att orderbekräftelsen är korrekt, inklusive fakturaadress, namn, leveransadress, telefonnummer samt övrig information och upplysningar.  

 

Kellfri förbehåller sig rätten att efterfakturera om kostnaderna uppstår på grund av fel från din sida som kund.

 

Kellfri förbehåller sig rätten att genomföra delleveranser när det anses lämpligt, särskilt för orderrader som inte finns i lager och inte kan levereras tillsammans med övriga orderrader. Dessa delleveranser sker fraktfritt och utan expeditionsavgift. 

 

Produkter som inte kan levereras tillsammans med övriga produkter skickas omedelbart så snart de åter finns i lager. För gällande leveranstid av restnoterade produkter kontakta Kellfris kundtjänst/orderavdelning via e-post eller telefon 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. 

 

Leveranserna gäller inom Sverige, dock inte öar utan broförbindelse och vissa orter, för specifikation av vilka orter som inte omfattas, kontakta Kellfris kundtjänst på 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00.  

Leveranssätt

Beroende på vilken typ av gods du som kund har beställt levereras det på olika sätt. Kellfri använder olika tjänster, vilket medför att du som kund ibland förväntas ta ansvar för vissa saker, såsom att vara tillgänglig för avlastning under dagtid och har ansvar för att godset kan lastas av från lastbilen. 

 

Nedan beskrivs våra leveranssätt och villkor för var och en av dem. 

 

Parcelgods 0-35 kg

Kellfri använder DB Schenker som transportör för leverans av mindre paket. 

 

För privatpersoner sker leverans av gods upp till och med 20 kg till ett utlämningsombud. Vid en vikt över 20 kg upp till 35 kg sker leveransen via hemleverans. Avisering om leveransen sker via SMS, brev, app eller e-post. 

 

För företag måste mottagarens namn innehålla "AB" eller "Firma" för att godset ska skickas till företagsadressen med Kellfris tjänst företagspaket. Försändelser som skickas som företagspaket och väger mellan 20 och 35 kg levereras direkt till företaget utan avisering. 

 

Om ingen är på plats vid leverans tas godset i retur till terminalen. Där kan du som kund antingen boka en ny utkörning eller hämta paketet själv. Leverans till postterminal måste godkännas av mottagaren. 

 

Outlöst gods på terminal eller ombud debiteras med 199 kr exkl. moms för outlöst gods utöver returfrakten. 

 

Styckegods upp till 3,57 m³

Kellfri använder DB Schenker som transportör för leverans av styckegods upp till 3,57 m³. 

 

Styckegods upp till 3,57 m³ levereras via terminaler fram till din adress, vilket är en trygg och hållbar metod. 

 

Som kund informeras du när godset är packat hos Kellfri och aviseras genom SMS, brev, telefon eller e-post. Efter detta erhåller du en avisering och får göra ett val om när du önskar ta emot din leverans. Du som kund måste göra detta val för att möjliggöra utkörningen från din lokala terminal. Aviseringen och dina val genomföras via SMS, brev, telefon eller e-post. 

 

Om du som kund inte gör ditt val för leveranstidpunkten, kommer DB Schenker att lagerhålla varorna upp till 4 dagar efter att du erhållit din avisering. Därefter kommer du att faktureras för terminalhyra och senare returfrakt. 

 

Du som kund ansvarar alltid för att godset kan lossas från lastbilen vid leverans till din adress. Detta kan innebära att maskinell lossningshjälp, såsom truck, traktor eller liknande, kan behövas.

 

Om du som kund inte uppfyller det som avtalats och inte är närvarande vid överenskommen tid/valt leveransintervall eller inte kan lasta av, kommer du som kund att debiteras den faktiska kostnaden för återtagning, ny fraktsedel, aviseringskostnad, terminalhyra samt utkörning eller total returfrakt. Denna kostnad kan variera beroende på frakt och din plats.

 

Partload över 3,57 m³

Kellfri använder DB Schenker som transportör för leverans av partload över 3,57 m³. 

 

Avisering sker när godset är bokat av Kellfri. DB Schenker hämtar godset hos Kellfri inom 7 dagar från det att bokningen är genomförd. 

 

Därefter transporteras godset direkt från Kellfri till dig.

 

Avisering om när godset levereras görs av lastbilschauffören en timme före leverans. 

 

Du som kund ansvarar för att vara tillgänglig alla vardagar mellan 07.00 - 17.00.

 

Du som kund ansvarar alltid för att godset kan lossas från lastbilen vid leverans till din adress. Detta kan innebära att maskinell lossningshjälp, såsom truck, traktor eller liknande, kan behövas.

 

Du som kund ansvarar även för att större produkter, till exempel vagnar och traktorer, lastas av, antingen med ramp eller motsvarande. 

 

Om du som kund inte uppfyller det som avtalats och inte är närvarande vid leverans eller inte kan lasta av, kommer du som kund att debiteras den faktiska kostnaden för återtagning, ny fraktsedel, aviseringskostnad, terminalhyra samt utkörning eller total returfrakt. Denna kostnad kan variera beroende på frakt och din plats. 

 

Maskintrailer och specialtransporter

Kellfri använder flera olika transportbolag som transportörer för leverans av maskintrailer och specialtransporter. 

  

Leveransen bokas och påbörjas hos transportören utan avisering till dig. 

  

Kellfri kontaktar därefter dig via telefon för att avtala tidpunkt och dag för när leveransen ska genomföras. 

  

Kellfri kontaktar alltid dig via telefon för att avtala om leveransdag och tidpunkt. 

  

Därefter transporteras godset direkt från Kellfri till den, vid orderläggandet, valda leveransadressen. 

  

Avisering om när godset levereras görs av lastbilschauffören en timme före leverans. 

 

Hämta på Kellfri

Kellfri lagerhåller endast visningsexemplar i Skara, hämtning av beställda produkter sker direkt från vårt lager i Jung.  Jungavägen 54, 535 92 Kvänum. 

 

Order via telefon kan hämtas på Kellfris lager och montering i Jung samma dag mellan 09.00 – 15.30 (gäller ej webborder). Gäller på varor i lager eller vid planerade hämtningar av monteringsprodukter. 

 

Adress: Jungavägen 54, 535 92 Kvänum.   
 

 

Instruktion 

  • Parkera fordonet i avsedd ruta under skylten för varuutlämning.
  • Anmäl ankomst genom att trycka på porttelefonen. 
  • Vid svar ange ärendenummret som står på orderbekräftelsen.  
  • Vänta vid fordonet till lastningshjälp anländer.  
  • Visa upp Orderbekräftelse samt ID-handling.  

 

Övrig information

  • Öppetider för avhämtning är helgfria vardagar 09.00 - 15.30. Stängt för utlastning följande tider: 12.30 - 13.00. 
  • Lastning skall kunna utföras med antingen motviktstruck eller manuellt av kunden. 
  • Väl tilltagen lastyta för godset krävs.  
  • Fastsurrning och extra lastemballage står kunden för.  
  • Försäljning av/vid lagret är ej möjligt.  
  • Eventuella returer eller reklamationer görs via kundtjänst/orderavdelning i Skara på 0511-242 50. 

 

Om du inte hämtar ditt gods inom 10 arbetsdagar från det överenskomna upphämtningsdatumet, kommer du att debiteras för lagerhyra på 999 kr/dag exkl. moms.

 

För mer information kontakta kundtjänst på 0511-242 50. 

Leveransförseningar eller avvikande transporter

Kellfri ersätter inte skador, indirekta kostnader eller andra kostnader som är orsakade av leveransförseningar eller andra avvikande transportrelaterade fel som Kellfri eller våra transportörer har orsakat. 

Fel leveranser

Meddela Kellfri omgående ifall Kellfri av misstag har levererat fel vara eller fel antal varor. 

 

Vid en retur av felaktig vara ska du registrera detta via vårt formulär nedan. Kellfri skickar sedan en returfraktsedel till dig och du kontaktar sedan transportbolaget som hämtar upp varan. Du ska vara behjälplig vid upphämtning av godset. 

 

 

Påbörja en retur här  

Transportskadat gods

Var noggrann med att besiktiga försändelsen vid leverans- och uthämtningstillfälle innan du kvitterar ut den. Titta så det är rätt antal kolli jämfört med fraktsedeln, och att emballage och gods är oskadat. 

 

Transportskada på gods eller emballage ska omedelbart anmälas till chauffören och noteras på fraktsedeln. Vid uthämtning av paket hos ombud ska transportskadat gods omedelbart anmälas till fraktbolaget. Transportskadat gods skall omgående (inom 5 dagar) och utan dröjsmål rapporteras in till Kellfri. 

 

Anmäl en transportskada


 

Betalning

Vid telefonbeställning erbjuder Kellfri betalning mot faktura med betalning 10 dagar netto eller efter vald finansiering och delbetalning. 

 

För att du som kund ska få betala mot faktura görs sedvanlig kreditupplysning. 
I de fall du inte anses kreditgodkänd erbjuds leverans mot 100% förskott.

 

Vid försenad betalning debiteras en påminnelseavgift om f.n. 50 kr exkl. moms för varje krav samt en dröjsmålsränta med 18%. Kostnader för ev. inkassoåtgärder debiteras enligt lag. 

 

Vid orderläggning via telefon tillkommer en expeditionsavgift:
Order under 10 000 kr exkl. moms, expeditionsavgift 149 kr exkl. moms.
Order över 10 000 kr exkl. moms, expeditionsavgift 199 kr exkl. moms.

 

Vid onlinebeställning erbjuder Kellfri säkra betalningar med kortbetalning, direktbetalning via din internetbank, Swish, faktura, delbetalning och avbetalning via Svea Ekonomi.

 

Väljer du att betala med kortbetalning eller direktbetalning via din internetbank dras pengarna direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Läs om Sveas betalningsvillkor.

 

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) som är säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Kellfri använder 3D Secure – den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet. Det är en standard framtagen av Visa och Mastercard med avsikt att på ett säkert sätt validera dig som konsument när du handlar på nätet. 

 

Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Kellfri accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Sverige. Kortköpen sker direkt hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Kellfri. 

 

Svea Webpay erbjuder flera smidiga betalningslösningar där du bland annat kan välja att delbetala ditt köp eller betala med Svea Konto och betala i din egen takt. Aktuella avgifter för delbetalning och Konto anges direkt i kassan. 

 

För frågor gällande delbetalningar hänvisar vi till Svea Ekonomi på telefonnummer 08-514 931 13 eller via e-post, info@sveaekonomi.se. 

Här kan du läsa mer om delbetalning via Svea Ekonomi.

 

Företagsfaktura

Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").

 

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

 

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

 

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

 

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Förseningsavgifter

Vid försenad betalning debiteras en påminnelseavgift om f.n. 50 kr exkl. moms för varje krav samt en dröjsmålsränta med 18%. Kostnader för ev. inkassoåtgärder debiteras enligt lag. 

Företagsleasing och Avbetalning

Kellfri erbjuder sina företagskunder i samarbete med Svea Ekonomi en flexibel finansiering till en konkurrenskraftig månadskostnad. För en finansieringslösning kontakta Kellfris kundtjänst/orderavdelning på 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. Kreditupplysning görs vid din ansökan. 

Äganderättsförbehåll

Äganderätten till sålda varor förbehålls Kellfri, till dess varorna är till fullo betalda. Kunden äger således inte rätt att i sin tur överlåta eller sälja vidare köpta varor innan dessa är helt betalda. 

Överlåtelse av fordran

Kellfri förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal. 

Garanti och reklamationsrätt

Kellfri säljer olika varumärken, var noggrann med att kolla upp vilket garantivillkor som gäller på just din produkt.  

 

Vi erbjuder en garanti på ett år för våra egna produkter under varumärket Kellfri. 

 

Garantin gällande våra egna produkter under varumärket Kellfri omfattar inte:

  • Slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex knivar, remmar mm.  
  • Oljor, fett och kylarvätska  
  • Arbetskostnader  
  • Milersättning
  •  Garantiservice på plats 

 

Alla garantiärenden och reklamationer måste hanteras genom Kellfri via vår garanti- och reklamationsprocess. Garantin och reklamationen är endast giltig om de anmäls korrekt till Kellfri. Anmälan ska inkludera en beskrivning av produktfelet, användningen, eventuell orsak, både i text- och bildformat. 

 

Garantin täcker inte skador som orsakats av felaktig användning, försummelse, olyckor eller ändringar av produkten utan Kellfris samtycke. Produkten måste användas i enlighet med medföljande bruksanvisning för att garantin ska gälla.

 

Kellfri förbehåller sig rätten att genomföra en kontroll av den skada som har uppkommit, vilket innebär att Kellfri tar tillbaka varan för granskning. 

 

Om varan inte bedöms vara felaktig, inte klassificeras som en garantiskada/reklamation eller inte motsvara det som har beskrivits i ärendet, kommer garantin eller reklamationen inte att godkännas. Du kommer då att erhålla ett skriftligt kostnadsförslag, och från Kellfris sida presenteras ett eventuellt nytt affärsupplägg. 

 

Kostnader som kan komma att debiteras inkluderar returfrakt, kontroll, värdeminskning och övriga kostnader. Dessa kommer att faktureras till dig som kund. 

  • Returfrakt baseras på  produktens verkliga fraktkostnad. 
  • 499 kr exkl. moms för felsökning och kontroll.
  • Värdeminskning baseras från fall till fall. 

 

Du som kund kan bli erbjuden att få ny ersättningsprodukt, men då till samma villkor som vid ny leverans. 

 

Vid avklarat ärenden kommer du att bli krediterad eller debiterad.  

 

För privatpersoner följer Kellfri konsumentköplagen vid alla reklamationsärenden. Det betyder att alla produkter hos Kellfri har minst tre års reklamationsrätt. 

 

Kellfri förbehåller sig rätten att reparera och byta ut varan enligt konsumentköplagen.  

 

Garantin gäller från inköpsdatum. 

 

Har du frågor rörande reklamationsärenden är du välkommen att kontakta Kellfris kundtjänst. 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. Reklamerar du din vara behöver du följa Kellfris rutin och process för att få ditt ärende behandlat. 

 

Företagskund

Som företagskund har du ett års reklamationsrätt där du som kund ansvarar för att bevisa att felet har uppkommit från början, detta genom att följa vår reklamationsprocess och ansvara för att den blir korrekt ifylld. Kellfri avgör ifall du inte har tillräcklig bevisning och underlag för din reklamation och kan därför begär ytterligare underlag.

 

Företagskund skall ankomstkontrollera allt gods för att verifiera och bevisa att varan är felfri.  

 

För att åberopa att varan är felaktig och kunna reklamera varan skall företagskund reklamera till Kellfri omgående när skadat har uppkommit. Instruktioner hur du går tillväga för att reklamera en vara hittar du här nedan.

 

Det går inte reklamera skador som orsakats av felaktig användning, försummelse, olyckor eller ändringar av produkten utan Kellfris samtycke. Produkten måste användas i enlighet med medföljande bruksanvisning för att garantin ska gälla.  

 

Kellfri förbehåller sig rätten att genomföra en kontroll av den skada som har uppkommit, vilket innebär att Kellfri tar tillbaka varan för granskning. 

 

Om varan inte bedöms vara felaktig, inte klassificeras som en garantiskada/reklamation eller inte motsvara det som har beskrivits i ärendet, kommer garantin eller reklamationen inte att godkännas. Du kommer då att erhålla ett skriftligt kostnadsförslag, och från Kellfris sida presenteras ett eventuellt nytt affärsupplägg. 

  

Kostnader som kan komma att debiteras inkluderar returfrakt, kontroll, värdeminskning och övriga kostnader. Dessa kommer att faktureras till dig som kund. 

  • Returfrakt baseras på produktens verkliga fraktkostnad.  
  • 499 kr exkl. moms för felsökning och kontroll. 
  • Värdeminskning baseras från fall till fall.  

 

Du som kund kan bli erbjuden att få ny ersättningsprodukt, men då till samma villkor som vid ny leverans.   

  

Vid avklarat ärenden kommer du då bli krediterad eller debiterad.   

 

Kellfri har rätten att reparera och åtgärda din vara upp till tre gånger innan krav på utbyte kan ske.  

Kellfri ansvara inte för kostnader som innebär att du behöver flytta eller transportera din vara till närmast servicepartner vald serviceverkstad för att få din produkt lagad.  

 

Kellfri äger rätten att avsluta köp och återta varan. 

 

Kellfri rätten att i förhållande till företagskund avgöra om felet skall avhjälpas. 

 

Som företagskund har du vid korrekt inlämnat ärende rätt att få ditt ärende hanterat inom 10 arbetsdagar.  

 

Har du frågor rörande reklamationsärenden är du välkommen att kontakta Kellfris kundtjänst. 0511-242 50, helgfria vardagar 07.00 - 17.00. Reklamerar du din vara behöver du följa Kellfris rutin och process för att få ditt ärende behandlat. 

OBS! Är produkten köpt från en av våra återförsäljare ber vi er vänligen kontakta återförsäljaren direkt.

 

Om du tycker att en vara du har köpt hos Kellfri är felaktig men Kellfri inte håller med dig så är det en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Kellfri medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

Du kan även välja att använda dig av EU-kommissionens ODR-plattform för att anmäla tvisten. Till ODR-plattformen.

 

Innan du påbörjar en reklamation är det bra att ha läst igenom manualen för att påbörja en felsökning själv. Du hittar alla våra manualer och guider för underhåll här. 

 

Påbörja en reklamation

 

För att göra ett garanti- och reklamationsärende

För snabbast och mest effektiv hantering av ditt ärende, vänligen registrera det genom att använda länken nedan. Se till att fylla i all nödvändig information innan du kontaktar oss. 

 

För garantifall och reklamation behöver vi specifika uppgifter för att kunna behandla och hjälpa dig som kund på bästa sätt. 

  

I det ärende som du skapar bör du som kund beskriva produktfelet, användningssättet och eventuell orsak, både i text och bild. 

  

Utöver detta är det viktigt att tillhandahålla nödvändig information såsom faktura- och ordernummer. 

  

Bilder och filmunderlag är viktigt – vänligen följ instruktionerna i länken nedan. Det är särskilt viktigt att ta bilder på skadan samt på produktens serienummer och/eller CE-märkning. 

 

Innan du påbörjar en reklamation är det bra att ha läst igenom manualen för att påbörja en felsökning själv. Du hittar alla våra manualer och guider för underhåll här. 

 

Påbörja en reklamation

Konsumentens (privatperson) ångerrätt vid distansavtal

Skulle du av någon anledning ångra ett köp, har du ångerrätt i 14 dagar, Innan du returnerar en vara behöver du registrera din retur online. Du hittar länken längre ner i detta avsnitt.  För att kunna ångra ett köp skall varan returneras i obruten förpackning. Ångerfristen börjar löpa när konsumenten tagit emot varan. Returfrakten betalas av kunden. 

  

Du har rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar om du utnyttjar ångerrätten, du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Kellfri returnerar betalningen på samma sätt som det är betalt. Vid faktura krediteras fakturan och vid kortbetalning sätt pengarna in på kontot. 

  

När Kellfri får tillbaka varan och kunnat konstatera att den inte är skadad betalar Kellfri tillbaka det fulla beloppet.  

 

Ett returärende kan ta upp emot 60 dagar att behandlas från inskickad retur till återbetalning. 
 

 

Påbörja en retur här  

 

Om du inte vill meddela Kellfri enligt ovan kan du använda den standardblankett för utförande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, klicka här.

Ansvar för fel

I förhållande till företagskund. Föreligger fel som Kellfri ansvarar för, åtar sig Kellfri att, efter eget val avhjälpa felet genom reparation eller omleverans eller återbetala köpeskillingen. 

  

Kellfri äger rätt att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till av denne anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande. 

  

Kellfris ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor. Kellfri bär således inget direkt eller indirekt ansvar för t ex – men ej begränsat till – inkompatibilitet, skadebringande egenskaper i varorna, produktansvar, utebliven vinst, driftsavbrott, förlust av lagrad information, merarbete eller annan ekonomisk skada. 

  

I förhållande till konsument (privatperson). Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller konsumentköplagen. Kellfri kan vid köp gjort av konsument avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Kellfri. Kellfri har rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans. Under vissa förutsättningar har konsument möjlighet att erhålla ersättning för skada. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser. 
 

Reservationer

Priser gäller enligt villkoren under rubriken Betalningsvillkor förutsatt att myndigheter inte påför Kellfri andra avgifter eller att momsen ändras. Vid onormalt stora inköpsprishöjningar reserverar Kellfri sig för ofrånkomliga prisjusteringar. Kellfri förbehåller sig rätt till konstruktionsändringar och förbättringar. Kellfri reserverar sig även för eventuella bild, pris och textfel samt produktförändringar under pågående år samt slutförsäljning. 

Övrigt

Alla namn, beteckningar mm som förekommer på Kellfris marknadsföring är i förekommande fall registrerade varumärken. 

  

De uppgifter som lämnas härigenom utgör och manifesterar inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet, garanti mm annat än där så är direkt angivet. 

  

Kellfri förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, inklusive, men ej begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering. 

  

Härigenom publicerade fakta- och prisuppgifter, dokument, grafik mm kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Kellfri friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation.

Priser

Alla priser på Kellfri är angivna i svenska kronor (SEK) och är inklusive 25% moms. Du kan också välja att se priser exklusive moms om du klickar på företag längst upp på sidan.  

 

Kampanjer som gäller är tidsbegränsade och är priser som ej kan användas vid ett senare tillfälle.  

 

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid tillfälle av ett väsentlig prisfel förbehåller vi oss rätten att annullera din order och informerar dig om detta. 

Prismatch

Hittar du en produkt till ett lägre pris hos någon av våra konkurrenter?

I så fall vill vi gärna att du hör av dig till oss så vi får möjlighet att undersöka om vi kan matcha priset.

 

Allt du behöver göra är att dokumentera och visa att produkten kan köpas till angivet pris.

 

Denna förfrågan ska skickas innan du lägger din beställning, då vi inte har möjlighet att justera priset i efterhand. Observera att detta inte utgör någon garanti.

 

Maila din förfrågan till info@kellfri.se. Vi kommer undersöka möjligheterna för att matcha priset och återkopplar till dig via mail.

Produkt

Vissa produkter kräver montering av dig som kund, läs manual och produktbeskrivning för att få veta mer om just din produkt. 

2025-02-24 Version 1 - 2025