Reservdelar på lager för leverans samma dag

Den bästa maskin är värdelös utan reservdelar. Därför har Kellfri ett 12 000 kvadratmeter stort lager med cirka 5 000 artiklar för snabb leverans. 

– Beställ före klockan elva så skickar vi reservdelar samma dag, säger lagerchefen Mats Carlson.

Kellfri har i alla tider lagt stor vikt vid lagerhållning och snabba leveranser. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre. Målet är mästarklass.

Nytt lager 2017
– Förra året öppnade vi ett nytt lager i Jung söder om Skara, berättar Joakim Stensson, operativ chef för inköp och lager. 

Byggnaden syns från E20. Det är fabriken där Asko Cylinda tills för ett par år sedan tillverkade hushållsmaskiner. Kellfri disponerar en femtedel av fabriken. Lagret är inte bara stort utan även välordnat, både vad gäller fysisk hantering och IT-system. 

Det är hit som fabrikerna i Asien, Europa och Sverige levererar. Här kontrolleras varje leverans och registreras i affärssystemet som uppdaterar saldo och webbshop. Därefter placeras produkterna på sina platser för snabb leverans. Minsta detalj ägnas samma omsorg, eller snarare mer. En balvagn på 18 ton är rätt svår att förlägga, samtidigt som reservdelar och slitdelar är viktigast för kunden.

Knivar och hammarslagor 
Till de mest efterfrågade slitdelarna hör knivar till betesputsar och hammarslagor till släntklippare.

– Om kunden ska klippa till helgen så måste vi kunna leverera, säger Mats. Men om knivar havererar under arbetets gång, är inget lager i världen snabbt nog, särskilt inte på helgerna. – Lägg upp ett litet lager av de vanligaste slitdelarna hemma på gården. Om något går sönder, byt, fortsätt att köra och lägg en order i webbshopen. Vi skickar på måndagen och normalt är det framme dagen efter, tipsar Mats.

Leverans direkt till slutkund 
Kellfri har från start levererat direkt till slutkund. Erfarenheten förklarar den höga servicenivån. Den nya anläggningen är dessutom centrallager för Kellfris samtliga marknader. Härifrån levereras direkt till slutkunder i Sverige och Danmark, till dotterbolaget i Finland och till återförsäljare i Norge, Polen och Storbritannien. Det ger i sin tur underlag för osedvanligt många lagerhållna produkter.

Stort sortiment 
Med Kellfris stora sortiment, går det inte att garantera att allt finns på lager hela tiden. Joakim Stensson förklarar strategin för att kunderna alltid ska få sina varor. – Vi bygger upp lagret inför varje säsong med de produkter som vi vet efterfrågas och även baserat på en klassificering. Om prognoserna inte håller, beställer vi självfallet mer och vid behov tar vi även hem med flygfrakt utan att det kostar kunden något extra. Det viktiga för oss är att kunden blir nöjd. Det gäller främst slitdelar och reservdelar.

För större eller mindre frekventa produkter kan man till exempel göra så att tillverkaren går emellan med ordern och märker den med kundens uppgifter, för att skickas direkt när leveransen kommer till centrallagret.

Förpackningar som skyddar 
En viktig del av logistiken är förpackningarna. Kellfri utvecklar egna sådana som skyddar produkten under transport och i lagret. Det är rejäla trälådor och stålställningar, i sig uppskattat byggmaterial av många kunder.

Snabba leveranser 
Förståelsen för vikten av snabba leveranser har en förklaring. Även på lagret arbetar folk med kopplingar till jord- och skogsbruket. Joakim växte upp i den miljön och har ett fortsatt stort intresse för lantbruk och maskiner. Mats arbetade i yngre år på lantbruk och under många år inom mejeriindustrin som kännetecknas av bra flödes- och processtänkande.